fredag 15. november 2013

She`s so cute 39

En ny gjest er på besøk hos oss, og hun gir oss en veldig annerledes og spennende utfordring!



Hei.  Jeg heter Lise Mariann og kommer fra øya Hestmannøy på Helgelandskysten i Nordland, men de siste 12 årene har jeg bodd i Trondheim. Her bor jeg sammen med min mann, min søte datter og våre to pusekatter. Og nå har jeg blitt spurt om å være gjestedesigner for "That´s just so cute" denne måneden, noe jeg takket ja til med glede.

Når startet du med scrappingen? 
Jeg startet å scrappe høsten 2004 etter at jeg giftet meg med mannen i mitt liv. Jeg kom over et lite scrappekit i en fotobutikk da jeg skulle fremkalle bilder fra bryllupet og etter å ha sett bak esken var jeg solgt. Jeg kom hjem og søkte opp alt jeg kunne finne på nettet om scrapbooking og var på mitt første scrappetreff et par uker etter.

Hva inspirerer deg?
Jeg blir inspirert av veldig mye rart, men fremfor alt farger. Jeg er av typen som kan synes de sarteste, lyseste layouter er helt fantastiske, men når jeg setter meg ned for å scrappe slike havner det på uforklarlig vis alltid en knæsj rød, gul eller oransje dings på layouten likevel. Jeg kan også bli veldig inspirert av konkrete oppgaver som utfordrer meg litt slik at jeg må tenke på en helt ny mate. Det beste med scrapbooking, i følge meg, er at det utfordrer mitt kreative allsidige jeg. Jeg liker ikke å låse meg fast i stiler, så gode, spesifikke utfordringen er tingen for meg.

Er det noe du ikke kan klare deg uten av utstyr/stæsj/etc?
Bortsett fra bilder, lim og karting/mønsterark er jeg meget svak for sprayer av alle slag, india ink, maling, vannløselige kritt og tusjer, gesso og griseri. Det er noe meget tilfredsstillende over det å kunne grise og lage kaos og så rydde opp I det hele og lage noe fint av griseriet til slutt. Mine scrappevenninner vil vel også påpeke at Lise Mariann uten linjal må være syk… Ting må ikke være beint, men når det ikke er skjevt må det være helt beint, hvor tullete det enn høres ut.

Hvilke scrappere inspirerer deg for tiden og hvorfor?
Jeg blir kjempeinspirert av Donna Downey. Hun driver jo mest med art journaling, men det er noe å utrolig lekent og feel-good over alt hun lager som jeg blir litt betatt av og som jeg prøver å ta med meg både inn i scrapping og art journaling. Og så bruker hun jo så fine farger. Av scrappere har jeg veldig sansen for blant andre Marianne (Skorpionen), Janna Werner og Karola Witczak.

Har du en spesiell teknikk eller framgangsmåte du liker mer enn andre når du scrapper?
Jeg prøver som sagt å prøve litt forskjellige teknikker og stiler når jeg scrapper, men den siste tiden har jeg fiunnet ut at jeg vil bruke opp mye av det gamle stæsjet jeg har liggende. Jeg prøver derfor ofte å begynne med et par ting fra kassene mine og så kommer layouten etter. Det er en forfriskende måte å scrappe på, synes jeg og så tvinger det meg til å ikke bare scrappe i en stil eller med en teknikk.

Min utfordring til dere
Jeg ønsker å se fantasifulle bakgrunner. Vær kreativ  på annet enn et mønsterpapir eller en kartong. Det er selvsagt lov til å bruke kartong som base, men da skal hele kartongen dekkes av et eller annet som ikke er scrappeutstyr før du begynner å scrappe på det.

Eksperimentere med bakgrunner. Det er spennende å bruke materialer som kanskje ikke nødvendigvis er ment for scrapping eller kortlaging. Man kan for eksempel scrappe på en gammel bukse eller man kan sy sammen noen gamle handleposer eller man kan rett og slett laminere litt glitter og bruke en helt gjennomsiktig plastbakgrunn.

Som mitt inspirasjonsbidrag til dere valgte jeg å bruke vanlig husholdningspapir og underveis i prosessen mot den ferdige layouten tok jeg bilder. Nedenfor følger veien fra start til ferdig layout.


Jeg fant frem et rull husholdningspapir/tørkerull med fin struktur og decoupagelim. Så limer jeg husholdningspapiret i flere lag slik at det blir fin struktur og noen fine "bulker" og kanter her og der.


Deretter bruker jeg strukturpasta (Jeg har brukt Goldens light molding paste) og lager mer struktur ved å bruke en fin stensil. Deretter maler jeg over med hvit maling eller gesso for å få bakgrunnen helt hvit.


Og dermed er bakgrunnen med både tørkepapirstruktur og stensilstruktur klar.


Jeg bestmmer meg for å bruke et høstbilde og splæsjer litt høstfarger med Tattered Angels glimmer mist.


Jeg øsnker meg et høsttre på layouten min så jeg vil lage et tre av bånd. Jeg farger derfor et godt stykke hvitt bånd med brun glimmer mist.


Jeg tvinner båndet og lager greiner med det i samme retning som splæsjene går.


Og så er det pyntetid...



Og dette er det ferdige resultatet med teksten "Deilige høst. Vinteren kan vente."

Nå er jeg jammen spent på hva dere lager!

Vi i design teamet har også lekt oss med annet en papir og kartong, og her er resultatet vårt:

Maya

Har dekket et lerret med strie

Gry A

har også scrappet på lerret

Julia

Har laget en gaveeske med base i papp

Stine

Har laget et kort med notepapir i bakgrunnen

Linda
har laget er kort med en papirpose



Lise Mariann har laget denne pakken som vinneren av utfordringen får. I tillegg får vinneren et par andre hemmelige saker også som en ekstra liten overraskelse.



La fantasien få fritt spillerom, vi gleder oss til å se hva du kommer opp med!



Ingen kommentarer: