mandag 15. oktober 2012

She`s so cute 28

Tiden er inne for å la dere møte en ny, flott scrapper!
Vi lar henne fyre løs...

Jippi! Jeg ble for lenge siden spurt om jeg ville være gjestedesigner hos utfordringsbloggen That's Just So Cute. Oppgaven min var å lage en utfordring til leserne, sammen med en liten artikkel eller et minikurs med bilder.

Men først litt om meg:
Jeg heter Renate, men rundt om på internett og diverse forum er jeg mest kjent som enten Scrappegal Sørlending, eller bare Scrappegal. Jeg bor sammen med min samboer Øyvind, og vår sønn på 22 måneder, Jonas Alexander. I tillegg venter vi hvert øyeblikk på lillesøster, som har termin nå i slutten av oktober. Jeg driver et scrappeforum som heter Scrappeland.no, sammen med noen andre jenter i Designteamet. Her prøver vi å ha et godt miljø med inspirasjon og konkurranser for en hver smak innen scrapbooking, art journaling, kort, altered art, mixed media osv. Kom gjerne innom oss!! :)


Renate_scrappeland_big

Jeg har også fått noen spørsmål fra jentene hos That's Just So Cute:
1) Når startet du med scrappingen?
Jeg startet sånn smått med scrapping julen 2007. Øyvind jobba veldig mye, så jeg fant ut at jeg kunne teste det ut med noen julekort og se om jeg syns det var morro å holde på med på fritiden. I februar 2008 var jeg på mitt aller første kortkurs, med Hilde Stempelgal som kursholder. Fra dette øyeblikk var jeg hekta!

2) Hva inspirerer deg?
Hva som inspirere meg ja...? Vel, det kan være så mye. Men det som inspirerer meg veldig mye, er å kikke i scrappeblader og rundt om i diverse blogger, kanskje jobbe med en skisse, en lift eller en fargeinspirasjonskonkurranse for å få kreativiteten igang. jeg bruker også mye tid på You Tube, til å lære meg nye teknikker, spesielt innen mixed media.

3) Er det noe du ikke kan klare deg uten av utstyr/stæsj/etc?
Jada, plenty :) Noe av det må være gesso, div spray inks, matte medium, div typer texture paste og modeling paste, kantskraperen min, og stempelpute til å sverte kanter med.

4) Hvilke scrappere inspirerer deg for tiden og hvorfor?
Hmm... Det er mange scrappere der ute som inspirerer meg av ulike årsaker, og innen ulike stiler. Men av de som er høyt på lista akkurat for øyeblikket, kan jeg jo nevne:

5) Har du en spesiell teknikk eller framgangsmåte du liker mer enn andre når du scrapper?
Vel, jeg veksler en del mellom å scrappe lag-på-lag LO'er og Mixed Media prosjekter. Jeg lager også andre ting, men dette er nok de to favorittene mine. Jeg bruker ulike framgangsmåter avhengig av hva slags prosjekt jeg skal lage. Lager jeg lag-på-lag, finner jeg gjerne fram papirene jeg ønsker å bruke først, og bygger LO'en min opp derfra. Lager jeg et mixed media prosjekt, begynner jeg gjerne med å lage selve bakgrunnen - gjerne ved hjelp av diverse tekstur medium, spray inks, stensiler, stempler osv. Deretter gjør jeg gjerne bakgrunnen helt ferdig før jeg finner ut hvordan jeg skal scrappe oppå den i etterkant.


Så tilbake til mitt lille minikurs jeg har laget for dere:
Jeg tenkte at jeg kunne skrive litt om å bygge opp en bakgrunn ved hjelp av texture paste, crackle paint, gesso og glimmermist/spray inks.

Texture Paste er generelt sett en tykk hvit matt pasta som brukes for å bygge opp lag av tekstur på dine prosjekter. Den tørker til en matt finish som er perfekt til å male over med maling eller andre medium, og finnes i mange ulike merker med ulike egenskaper. Texture Paste har ganske like egenskaper som f.eks Modeling/Molding Paste, som også kommer i flere ulike merker og varianter. Hvis du har lyst til å lære mer om ulike former for texture paste og ulike fremgangsmåter, så ta en kikk på YouTube: http://www.youtube.com/results?searc...ac.oeN_kTtPvG0

* * * * * * * * * * * 

Når man skal starte et slikt prosjekt, kan det være lurt å bruke en litt tykkere pappplate som bakgrunn. Den tåler litt mer vekt, og gir en del mer spillerom dersom man bruker en del texture paste. Denne plata kutter jeg da til ca 29,5 x 29,5 cm. Da har man litt ekstra plass til å bygge i høyden uten å få et problem med å få LO'en inn i et album.

IMG_4342 - edited_blogg

Her er produktene jeg har funnet fram til å lage tekstur med:

IMG_4343 - edited_blogg

Det første jeg begynner med etter at plata er kuttet til, er å påføre en passelig mengde med texture paste. Dette gnir jeg ut med en spatel til ønskelig form og mengde. Her kan man jo bare samle alt og begynne på nytt helt til man blir fornøyd.

IMG_4344 - edited_blogg2


Det kan være lurt å tenke på hvor man vil plassere bildet og elementene, da det ikke trenger å være fullt så mye texture paste der. Her ser du at jeg har planlagt å legge hovedtyngden i midten av LO'en, så der er det mye tynnere med pasta. 

IMG_4345 - edited_blogg

Når jeg er fornøyd med plasseringen av texture paste, legger jeg til litt grovere struktur med en grovere struktur pasta. Plasserer det litt tilfeldige plasser der jeg vil ha litt grovere strukturblanding.

IMG_4350 - edited_blogg2

Til slutt tapper jeg spatelen litt opp og ned, slik at jeg får litt mønster og opphøyning i massen. Pastaen vil da forbli i dette mønsteret når det tørker. Når du er fornøyd, er det viktig at det får tørke fullstendig før vi begynner å male. Helst over natten :)

IMG_4352 - edited_blogg

Når bakgrunnen er helt fullstendig tørr, maler vi over med gesso for å få bakgrunnen helt hvit. Pass på å dekke grunnlaget ordentlig. Her kan vi også litt tilfeldig legge på litt Crackle Paint i fargen "Picket Fence" før vi legger det til tørk igjen. Dersom du bruker en blank crackle paint eller medium, må du vente til gessoen er helt tørr først. 

IMG_4360 - edited_blogg

Da er det tid for å dekke bakgrunnen med glimmermist. Grunnen til at jeg venter til gesso og crackle paint er tørt først, er for å sørge for at glimmermisten trekker ordentlig ned i krakkeleringen. Bruk gjerne 2-3 ulike farger sammen for å skape litt blandete fargenyanser. Her har jeg brukt 3 ulike farger - Jazz Blue, Puerto Rico, og Cranberry Zing. Se hvordan fargenyansene lager en flott effekt sammen med krakkeleringen! Da er bakgrunnen ferdig, og man kan begynne scrappingen og pyntingen mot et ferdig prosjekt. 

IMG_4363 - edited_blogg

For å lage en siste lille finish til prosjektet mitt etter det er ferdig, velger jeg å pynte litt ekstra med Stickles glitterlim enkelte plasser for å framheve all den flotte krakkeleringen litt ekstra :)

IMG_4396 - edited_blogg2

Avslutningsvis vil jeg bare si at dette er bare én av mange måter å bruke texture paste på. Og det finnes mange ulike medium på markedet med lignende egenskaper som texture paste. Så nå håper jeg at det er mange flere der ute som har lyst å utforske dette herlige mediumet og alle de flotte mulighetene man har til å lage helt unike bakgrunner til scrappingen.


Utfordringen min til dere blir derfor: 
Vær kreativ og lag deres egen bakgrunn ved hjelp av en eller annen måte for texture paste, crackle paint og glimmermist/spray inks. 




Her er et par ekstra eksempler der jeg har brukt denne bakgrunnsteknikken:

IMG_7474 - resized_blogg2

Casa Runway_oppg.3 - resized_blogg4




Vi er sååå glad for at Renate har laget dette flotte kurset for oss, og vi håper dere finner like mye inspirasjon i det som vi gjorde!

Pia


GryA


Stine


Linda


Maya


Renate sponser denne flotte RAKen til en av dere der ute.



Så da er det bare å finne frem diverse medium og sprayer, og sette i gang!
Fristen for å delta er 30 oktober, kl.23.59.

Her finner du reglene våre

9 kommentarer:

Scrappegal sa...

Tusen takk for at jeg blei spurt!! :)
Så FLOTTE bidrag som dere i DT har laget!!!
Gleder meg til å se hva fantastiske bidrag som kommer her iløpet av måneden! :D

pia iris sa...

og takk til deg for en flott artikkel her hos oss :o)
klem pia

Linda sa...

Ja, dette ble veldig bra Renate! Tusen takk for at du ble med oss :)

Hege sa...

Ble inspirert nå ja :)
Tror jeg må stikke opp på scrapperommet mitt og begynne på oppgaven :)

Nydelige LOer
både fra Renathe og DT-ene

Gunn-Elin sa...

For en herlig og inspirerende artikkel. Og superflotte bidrag fra dere alle.

Klem

UlrikaT sa...

Jeg håller med Gunn-Elin om att det var en inspirerande artikel.:) Nu undrar jeg om hvart man finner texture paste?

Arnlaug sa...

Tuuusen takk for inspirasjon, særlig til Renate:-)

Scrappegal sa...

Tusen takk for koselige ord jenter!! :)

Ulrika: Har svart deg i bloggen din :)

LindaSS sa...

Mye flott og spennende her... skulle ønske jeg hadde texture paste i min beholding... for det så morro ut... men bruker ofter crackle paint jeg da.. :D